Irina Lando, vadības sfēras zinātņu doktore, regulāri vada bezmaksas ātras iegaumēšanas un atmiņas attīstīšanas nodarbības un meistarklases. Informācijas strukturēšana kļūst arvien aktuālāka. Rīgas pilsētas astoņdesmit sestās skolas vienpadsmitās klases izglītojamiem arī bija iespēja apmeklēt informācijas ātras iegaumēšanas un tekstu strukturēšanas bezmaksas nodarbības.
Pamatojoties uz nodarbību ar izglītojamiem organizēšanas pieredzi, jāatzīmē, ka daudzi jaunieši, pat vecāko klašu izglītojamo vecumā neprot mācīties. Tas ir, nesaprot, kā smadzenes apstrādā informāciju, kā smadzenēm jāpasniedz informāciju, lai informācija ilgi paliktu atmiņā.
Ko mēs atceramies visu dzīvi? Izdzīvošanai svarīgu informāciju, piemēram, ka nevajag bāzt pirkstus rozetē. Informāciju, ko mēs regulāri izmantojam, piemēram, reizrēķina tabulu. Informāciju, ko mēs bieži atkārtojam – ir grūti aizmirst sava klasesbiedra vārdu un uzvārdu, tomēr pēc desmit gadiem pēc skolas beigšanas daudzi, aplūkojot izlaiduma fotogrāfijas, nevar atcerēties, kā sauca to vai citu klasesbiedru, lai gan vairākus gadus pēc kārtas regulāri redzēja šo cilvēku. Vēl mēs lieliski iegaumējam notikumus, kas mums ir radījuši spilgtu iespaidu.
Ātras iegaumēšanas sistēma paredzēta, lai apgūtu galvenos paņēmienus, ar kuru palīdzību mēs varam ātri iegaumēt jaunu informāciju un to ilgi paturēt atmiņā.
No kurienes nāk jauna informācija? Izglītošanas laikā skolā, ja izglītojamais lasa katru paragrāfu mācību grāmatā, tad viņam nevar būt iztrūkumi zināšanās. Patiesībā, visas tēmas gan fizikā, gan ķīmijā, gan matemātikā ir aprakstītas mācību grāmatās.
Bet mūsdienu izglītojamo problēma – viņi pazīst burtus, prot lasīt, bet nevar saprast izlasīto. To sauc par funkcionālo analfabētismu vai funkcionālo lasītneprasmi.
Šim jautājumam bija veltīta liela starptautiska konference Oksfordā. Mūsdienu izglītojamie vairs nesaprot izlasīto. Precīzāk, nav apguvuši iemaņas darbam ar sarežģītiem tekstiem. Bet katra jauna tēma skolā – tas, no izglītojamā viedokļa, ir sarežģīts teksts.
Tas ir, ja izglītojamais neprot strukturēt sarežģītus tekstus, nevar saprast un uztvert informāciju no drukātā izdevuma, tad viņš, kopumā, nevar mācīties.
Šī tendence rada domāšanas slinkumu. Jūs pievērsāt uzmanību, ka daudzi izglītojamie, pat neatverot mācību grāmatu, gaida, ka privātskolotājs viņiem “sakošļās”, tas ir, vienkārši atstāstīs mācību grāmatā uzrakstīto?
Tādejādi, ja izglītojamais nepārvalda iemaņas “kā mācīties”, tad viņš nevar iegūt ļoti svarīgas iemaņas – prasmi analītiski domāt un, vēl jo vairāk, skeptiski novērtēt teikto vai izlasīto, kā arī pa televizoru vai datora videorullītī redzēto. Nākošais solis zaudētas vai nepietiekami attīstītas domāšanas gadījumā – tā ir zaudēta spēja reāli novērtēt savas rīcības sekas.
Tas noved pie neprasmes plānot savu laiku, saprast, kas ir svarīgi, kas nav svarīgi arī pašrealizācijas problēmai.
Nodarbību laikā izglītojamie saņem daudz tipogrāfijā nodrukātu materiālu. Visas nodarbības notiek pilnīgi bez maksas.
Irina Lando vada bezmaksas ātras iegaumēšanas un atmiņas attīstīšanas nodarbības skolās. Jūs varat pierakstīties uz bezmaksas nodarbībām, piezvanot uz ofisu pa telefoniem (+371) 29433553, (+371) 67273009, Rīga, A. Čaka iela 85/85, www.lando.lv